Psychoedukacja

20 przykazań Janusza Korczaka dla rodziców

W Międzynarodowym Dniu Dziecka warto wrócić do myśli pedagogicznych Janusza Korczakalekarza, pisarza, działacza społecznego, a nade wszystko oddanego dzieciom i badającego ich świat wychowawcę. Jak czytamy na stronie: miastodzieci.pl, niewątpliwie teorie Korczaka przez lata nie straciły na aktualności i są wyrazem jego głębokiej mądrości oraz miłości do dzieci.  
A oto „20 przykazań” pedagoga, które genialnie odzwierciedlają, jak poznawać i wychowywać dziecko, by wspomóc jego rozwój i kształcenie. Zachęcam Państwa do krótkiej lektury i chwili rodzicielskiej refleksji
https://miastodzieci.pl/czytelnia/20-przykazan-janusza-korczaka-dla-rodzicow/ 

Read more: 20 przykazań Janusza Korczaka dla rodziców

Dobrodziejstwo wspólnego czytania książek z dzieckiem

Drodzy rodzice z czytania książek wynika wiele wartości i dobrodziejstw dla rozwoju poznawczego, ale także emocjonlnego dziecka. Polecam Państwu stronę Fundacji Powszechnego Czytania, a na niej artykuł pt. „Twoje dziecko może być bezpieczne” dostępny pod adresem:
https://fpc.org.pl/terazczasnaczytanie/?fbclid=IwAR0ie86Hix5FQC8d3pMvS6sM25rhPLZSTCKS-XznO6lb_YwT2dC2VqCcznI 

Znajdą tu Państwo m.in. praktyczne rady dotyczące czytania dziecku i z dzieckiem.

Motywowanie dzieci do uczenia się poza szkołą – MATERIAŁ DLA NAUCZYCIELI I RODZICÓW

Pod linkiem podanym niżej znajdą Państwo artykuł udostępniony przez Powiatowy Zespół Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych w Kraśniku pt. Motywowanie dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą. W materiale zawarte zostały pomocne wskazówki  nt.
Jak zwiększyć motywację do nauki – co można zrobić z drugiej strony ekranu?
Jak usprawnić proces uczenia się – co może zrobić rodzic?
Zasady dobrego chwalenia i motywowania do dalszej pracy
Zachęcam do lektury i wykorzystania porad.

Read more: Motywowanie dzieci do uczenia się poza szkołą – MATERIAŁ DLA NAUCZYCIELI I RODZICÓW

Higiena pracy przy komputerze/laptopie

W realizowanym od dwóch miesięcy kształceniu na odległość starsze dzieci, młodzież i nauczyciele w ciągu dnia spędzają wiele godzin  przed ekranem komputera, laptopa lub ekranem telefonu. Rzeczywistość wymusiła na nas tak „zażyły kontakt” z technologią informacyjną. Dla ucznia i nauczyciela to obecnie głownie narzędzie pracy. Dotychczas częściej widzieliśmy dzieci z telefonem w ręku, grające na komputerze, bo była to ulubiona forma rozrywki. Czy ta potrzeba zniknęła, zwłaszcza, że ograniczenia w swobodnym spędzaniu czasu na  świeżym powietrzu i realnym kontakcie z rówieśnikami wciąż obowiązują?  A może zmęczony, koniecznością wykorzystywania nowych technologii komunikacyjnych, młody człowiek nie chwata już w każdej wolnej chwili za swojego Iphona?  Niezależnie od tego, jak faktycznie jest, istotne wydaje się przypomnienie kilku ważnych zasad dotyczących higieny pracy  przy komputerze.

Read more: Higiena pracy przy komputerze/laptopie

KORONAWIRUS A ZDROWIE PSYCHICZNE

Za sprawą koronawirusa wszyscy znaleźliśmy się w trudnej, niecodziennej sytuacji. Epidemia zamknęła nas w domach (w mediach jak mantra powtarzane jest hasło „zostań w domu”), znacząco ograniczyła naszą zwyczajną aktywność, zmusiła nas do przeorganizowania codziennego życia. Doskwiera nam kwarantanna i izolacja. Zdalna praca i nauka już chyba nie cieszą, bo wszyscy chcemy otworzyć się na zwykłe życie sprzed wybuchu epidemii. Z nadzieją słuchamy informacji o stopniowym „poluzowywaniu” ograniczeń, ale nieprzewidywalność wirusa każe nam czekać jeszcze jakiś czas na powrót do normalności.

Read more: KORONAWIRUS A ZDROWIE PSYCHICZNE

 

Szukaj