Psychoedukacja

Wsparcie psychologiczne w czasie epidemii -Izoluj się pozostając w kontakcie z innymi

Drugi film z serii „Wsparcie psychologiczne w czasie epidemii”. Pomoc psychologiczna dla każdego, kto zmaga się się z niepokojem i zaburzeniami emocjonalnymi, wywołanymi kryzysem społecznym i zdrowotnym stanu epidemii. W tym odcinku o izolacji i jak sobie radzić z wewnętrznym dyskomfortem nią wywołanym..
Psychologiczne przejawy utraty kontaktu z innymi.
obniżenie nastroju,
niepokój,
uczucie pustki
irytacja,
problemy z koncentracją,
spadek motywacji do działania,
uczucie samotności,
niskie poczucie własnej wartości.
Dbajmy o relację, pielęgnujmy więzi.

Read more: Wsparcie psychologiczne w czasie epidemii -Izoluj się pozostając w kontakcie z innymi

Wsparcie psychologiczne w czasie epidemii

Wsparcie psychologiczne w czasie epidemii

Przez najbliższe dni  w zakładce Psychoedukacja znajdą Państwo krótkie (ok. 10 min.) filmy z cyklu „Wsparcie psychologiczne w czasie epidemii”, przygotowane przez NFZ. Każdy odcinek dotyczył będzie innego zagadnienia. Filmy mają formę rozmowy przeprowadzonej z psychologiem, psychoterpautą Dorota Mintą.
Począwszy od 31 marca będą to odcinki: o lęku i strachu, o izolacji i utracie kontroli, o potrzebie wsparcia i natrętnych myślach. Jest to forma pomocy psychologicznej dla każdego, kto zmaga się się z niepokojem i zaburzeniami emocjonalnymi, wywołanymi kryzysem społecznym i zdrowotnym stanu epidemii.
Przedstawione porady warto wykorzystać w naszym podejściu do trudnej rzeczywistości pandemii ale także do dbania o dobrostan naszych dzieci.

ODCINEK 1

Czym jest profilaktyka?

Każda szkoła zobowiązana jest realizować program wychowawczo –profilaktyczny, a więc podejmować szereg różnorodnych działań, które będą kształtowały właściwe postawy wśród dzieci i młodzieży oraz służyły przeciwdziałaniu ryzykowanym zachowaniom.Profilaktyka to świadome działania na jednostki lub grupy społeczne mające na celu zapobieganie różnorodnym problemom zanim one wystąpią. Do działań profilaktycznych zalicza się również identyfikowanie jednostek i grup zagrożonych w celu podejmowania interwencji we wczesnej fazie powstawania zachowań ryzykownych lub problemowych.
Profilaktyka z definicji jest działaniem uprzedzającym a nie naprawczym. Do działań profilaktycznych nie należą na przykład różne formy terapii uzależnień.

Read more: Czym jest profilaktyka?

Rady dla Rodziców jak wspierać dzieci w obliczu pandemii

Rady dla Rodziców jak wspierać dzieci w obliczu pandemii

    1. Dziecko oczekuje wsparcia dorosłych w związku z pandemią koronawirusa. Szczera rozmowa z rodzicem na temat tego, co się dzieje, pozwoli mu poradzić sobie z tym, co słyszy w mediach, od znajomych czy w rodzinie. Dzieci traktują rodziców jako ważne źródło informacji i mają do nich zaufanie.
    2. Udzielajmy rzeczowych, sprawdzonych informacji. Nie okłamujmy. Bądźmy gotowi do konfrontacji z fake newsami. W rozmowach bądźmy spokojni i opanowani.
    3. Mówmy szczerze: „Nie wiem”, gdy na niektóre pytania nie znamy odpowiedzi (np. kiedy to się skończy, czy pojedziemy na zaplanowane wakacje). Szczerość buduje zaufanie.
    4. Filtrujmy wiadomości. Nie sprawdzajmy nieustannie nowych wydarzeń. Nie pozwalajmy, by telewizor na okrągło był włączony i zalewał nas stałym dopływem informacji co kolejnego wydarzyło się w kraju i za granicą. Takie przekazy generują lęki.

 5. Tłumaczmy dzieciom konieczność i zarazem czasowość pewnych ograniczeń, zakazów, rozwiązań. Takiej rozmowy wymagają w sposób szczególny uczniowie starsi, którzy z racji swojego wieku rozwojowego mogą buntować się przeciwko narzucanym ograniczeniom. Taka rozmowa może być również świetną lekcją o wrażliwości, empatii i odpowiedzialności w obliczu zagrożenia zdrowia innych osób.
    6. Uczmy dzieci na własnym przykładzie jak chronić się przed wirusem, zwłaszcza jak prawidłowo myć ręce.
    7. Zaplanujmy wspólnie z dziećmi dzień. To, że nie wychodzą do szkoły nie oznacza, iż mają tzw. wolną sobotę i że mogą chodzić w piżamach po mieszkaniu. W rozkładzie dnia należy uwzględnić czas na zdalną naukę, czas na obejrzenie programów przygotowanych przez media ale i czas na zabawę, w tym wspólną z rodzicem (jest to czas nieoceniony dla rozwoju dziecka!).
Pomyślmy też, jak razem z dziećmi możemy wesprzeć innych, którzy obecnie potrzebują naszej pomocy.
    8. Obserwujmy dzieci i …siebie jak radzimy sobie emocjonalnie w związku z otaczającą nas rzeczywistością. Rozmawiajmy, jak radzić sobie z lękiem, napięciem. Szczerze mówmy, że dorośli też przeżywają trudne emocje. Opowiedzmy pociechom, jak sami sobie z nimi radzimy (czytanie książek, oglądanie komedii, rozmowa z bliską osobą itp.). Pomocy potrzebują zwłaszcza dzieci młodsze, bo nie wiedzą jeszcze jak nazwać to, co czują i jak sobie z tym poradzić.
                                                                 Psycholog szkolny Anna Liwak

Zagrożenia związane z paleniem e-papierosów

Udostępniamy państwu materiał opracowany przez Główny Inspektorat Sanitarny przy współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej na temat potencjalnych zagrożeń związanych ze stosowaniem elektronicznych papierosów.

Read more: Zagrożenia związane z paleniem e-papierosów